Belediye mücavir alan sınırları dışında kalan, 100 dönüme
kadarki tarım arazileri de, sulu-kuru ayrımı yapılmaksızın hak sahiplerine
doğrudan satılabilecek.
Tarım arazileri
dışında kalan, üzerinde yapılaşma bulunan ve Maliye Bakanlığı'nca uygun görülen
taşınmazlar, Toplu Konut İdaresi'ne (TOKİ), büyükşehir belediyelerine ve ilçe
belediyelerine kentsel dönüşüm projeleri gerçekleştirmek üzere
devredilebilecek.
Devlet
tarafından gerçek ve tüzel kişilere dağıtılan, iskanen verilen, özelleştirilen
ya da hisseleri devredilen taşınmazların tapu kayıtları geçerli kabul edilecek.
Bu şekilde devletin daha önce dağıttığı, tapu ve iskan verdiği, ancak daha
sonra 2-B kapsamına aldığı yerler, eski sahiplerine bedelsiz verilmiş olacak.
Kişiler adına
herhangi bir şekilde tapu kaydı oluşturulmuş yerler de, harca esas değer
üzerinden eski maliklerine verilecek. Buna göre, eskiden tapusu verilip, daha
sonra 2-B diye şerh konulan araziler, hak sahiplerine devredilecek.
Yerleşim amacına uygun ifraz (ayırma) ve tescil edilen
yerlere naklen yerleştirilecek orman içi köyler halkı, Çevre ve Orman
Bakanlığınca tespit edilecek. Nakil ve yerleştirme işlemleri, Orman ve İskan
Kanunları'na göre yapılacak.
Hak sahibi
kabul edilmek için kişinin söz konusu taşınmazı, kadastro çalışmasının
tamamlandığı tarih itibariyle geriye dönük olarak 5 yıl kullanmış olma şartı
aranacak.
2/B'lerin
satışını Maliye Bakanlığı koordine edecek. 2-B'leri satın almak isteyen hak
sahipleri, 1 ay içinde başvuracak. Taslakta yer alan bu süre, gerek görülmesi
halinde uzatılabilecek. Başvurular, illerde defterdarlıklara, ilçelerde ise mal
müdürlüklerine yapılacak.
2/B arazilerini
almak isteyen hak sahiplerinden müracaatları sırasında, satış tutarından mahsup
edilmek üzere 10 bin liraya kadar başvuru bedeli alınacak. Söz konusu bedel,
bölgeler, iller, ilçeler ve arazinin konuma göre farklılık gösterecek. Bu
çerçevede Kanunun yayımlanmasından sonra Maliye Bakanlığı'nca başvuru
bedellerine ilişkin bir Tebliğ yayımlanacak.
Orman Genel
Müdürlüğünce uygun görülen yerler, yeniden ağaçlandırılmak üzere bu kuruma
tahsis edilecek. Taslağa göre, "orman içi köyler halkının nakledilmesi sonucu
boşaltılan orman içindeki arazi, yapı ve tesis yerleri Çevre ve Orman Bakanlığı
tarafından öncelikle projelendirilecek ve devlet ormanı olarak
ağaçlandırılacak"
2/B'ler rayiç
bedelleri üzerinden satılacak. Rayiç bedellerinin belirlenmesinde Hazine
taşınmazlarının satışındaki kurallar geçerli olacak. Bu çerçevede il ve
ilçelerdeki takdir komisyonları, hak sahiplerine satılacak 2-B alanlarıyla
ilgili değer tespitinde bulunacak.
2/B
arazilerinin üzerinde çok katlı yapıların bulunması halinde, önce zeminin
değeri belirlenecek daha sonra daire başına düşen hisse tutarı hesaplanacak.
Böylece bu durumdaki hak sahiplerine hisseli satış yapılacak.
2/B'lerin
satışı da, Hazine taşınmazlarının satışına ilişkin esaslara tabi olacak. Ancak
Hazine taşınmazlarının bedellerinin ödenmesindeki 2 yıllık taksit süresi, 2-B
arazileri için 4 yıl olarak uygulanacak. Hak sahipleri isterlerse bedeli peşin,
isterlerse de faiziyle 4 yıl taksitle ödeyebilecek.
2/B'lerin
satışından elde edilen gelirler, orman köylüsünün kalkındırılması, orman
köylüsünün nakli ve yeni orman alanlarının ıslahı için kullanılacak.
Kanun tasarısındaki itirazımız olan ve 2/B mağduruna zarar
veren iki madde var. Bunlardan ilki rayiç değer üzerinden satma fikri çok
yanlış. Yüz yıllardır emlak vergisi alınan ve mağdur olmuş birinden yerini bir
daha satın al demek yanlış bir uygulama olur. İkincisi ise toki veya belediyeye
devir maddesi.
Daha öncede dile getirdiğimiz gibi İstanbul'un her yeri
kıymetli, daha önceki uygulamalarda olduğu gibi gerçek sahibi olan 2/b
mağduruna harca mukabil bir parayla tapusunu verin.Toki ye verdiğiniz imarı
vatandaşa verirseniz, toki den daha güzel ve daha kaliteli bir yapılaşma
olacağı kesindir.İmarı ve tapusu olan yerler örnektir.