Alİ KILIÇ BU SEFER BALTAYI TAŞA VURDU!
Skandalların adresi Maltepe Belediyesi’nin 2016 yılı 207481 kayıt numaralı ve 2017 yılı 99455 kayıt numaralı ‘Organizasyon hizmet alımı’ işe çok can yakacak. Daha önce birçok skandal işleri ile gündeme gelen Ali Kılıç başkanlığındaki Maltepe Belediyesi bu sefer baltayı taşa vuran bir işe imza attı. 2016 ve 2017 yılı tanıtım, basım ve organizasyon işleri ihalesi baştan aşağıya skandallarla dolu. İki ihaleye de katılım daraltılarak sadece ‘Öykü Reklam’ın katılması sağlanıyor. Kısacası adrese teslim ihale. İki senelik toplamda 9 milyon TL’lik ihalede ne ihale şartnamesine uyulmuş ne de verilen hizmet alımı ile ilgili net bilgiler var. 9 Milyon TL karşılığında hangi hizmetler yapılmış muamma. Türk Ceza Kanunu’nun 236. Maddesi’ne göre kamu zararı olduğu ve ihaleye fesat karıştırıldığı çok açık.
İŞTE ALİ KILIÇ BAŞKANLIĞINDAKİ ÇOK KONUŞULACAK İHALENİN DETAYLARI
3 YILA KADAR HAPİSLE YARGILANIR
Söz konusu ihalenin teknik şartnamesinde oldukça yüksek sayıda iş kalemlerinin tespiti öngörülmüş. Gerçekte ise böyle yüksek bir teslimin yapılabilinmesi için yüklenicinin de yeterli stoğa sahip olması gerekiyor. Yüklenicinin iş kalemlerini teslim etmek üzere gerekli malzemeleri alıp almadığına ilişkin vergi incelemesi ile ortaya çıkacaktır. Örneğin söz konusu 50 bin kitapçık malzemesi için alınan fatura var mıdır? 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun kaçakçılık suçları kapsamında bu durum ortaya çıkacaktır. Defter kayıt ve belgeleri gizleyenler veya yanıltıcı belge düzenleyenler, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun kaçakçılık suçları ve cezaları kapsamında 359. Maddeye göre 3 yıla kadar hapis cezası ile yargılanır.
‘ÖYKÜ’ DEĞİL GERÇEK BÖYLE TESADÜF OLAMAZ!
Hem 2016 hem de 2017 ihalesine tek geçerli teklif verilmiş ve ‘Öykü Reklam’ adlı firmaya ihale bırakılmıştır. Bu durum, ihale rekabetinin oluşmadığını göstermektedir. Yapılan incelemede tek geçerli teklif verilmesinin teknik şartnamesinin ihaleye katılımı daraltan düzenlemeden kaynaklandığı görülmektedir. Mesela Hizmet Alımları Yönetmeliği’nin 40. Maddesi 2. Fıkrasına göre personel niteliğini ve deneyim süresini gösteren belgeler sözleşme imzalandıktan sonra yüklenici tarafından idareye sunulur. Ancak bu ihalede bu belgeler sözleşme imzalanmadan önce istenmiş. Kısaca ihalenin kime verileceği daha önceden netleştirilmiş.
SÖZLEŞME BEDELLERİNE YANSIMAYAN AYKIRILIK!
İşin süresinde de çelişkiler bulanmaktadır. Bu durum ihale sürecinin aksaması, gecikmesi ile ortaya çıkmaktadır. Ancak gerek maliyet hesabı gerekse teklif bedeli incelendiğinde işin süresindeki azalmanın sözleşme bedeline yansımadığı tespit edilmiştir. 2106 yılı sözleşmesi 37 gün, 2017 sözleşmesi ise 22 gün gecikmeli imzalanmış. 2017 /99455 ihale kayıt numaralı işin süresi yüzde 9, 2016 / 207481 ihale kayıt numaralı işin süresinde yüzde 24 azalma olmasına rağmen sözleşme bedellerinde bir azalma olmamıştır.
TEKNİK PERSONELDE BİLE MEVZUATA UYULMAMASI İHALENİN İPTAL NEDENİDİR
Danışmanlık alımlarında istenebilecek koşul olan teknik personel bu hizmet alımında mevzuata aykırı davranılmış. Ayrıca teknik personel olarak gösterilen yardımcı yönetmen dışındaki teknik personele ilişkin düzenlemeler bulunmaktadır. Bu düzenlemeler kamu ihale mevzuatına aykırı olup ihale iptal nedenidir. Örneğin: İhale sözleşmesine göre teknik personelin en az 5 yıl deneyimli ve ihale tarihinden en az 2 ay önce işe alınması gerekiyor. Ancak bu durum devre dışı bırakılmış.
AJANS DEĞİL SANKİ MÜNECCİM
Teknik şartname ile belirlenen iş kalemlerinde önceden öngörülmesi mümkün olmayan detaylara yer verilmiş. Örneğin; 28.06.2016 tarihinde bütçe kitabının 276+4 sayfa olacak şekilde belirlendiği tespit edilmiştir. Oysa ki bütçe için müdürlükler gider tekliflerini Temmuz ayı sonuna kadar vermektedirler. Eylül ayında encümene havale edilen bütçe, Ekim ayında ise mecliste görüşülür. Dolayısıyla Haziran ayında bütçe kitabının kaç sayfa olacağının bilenmesi mümkün değil.
TARKAN 1 MİLYON, DÜĞÜN SALONU SATATÇISI 2 BİN LİRA
İNSANIN AKLI İLE BU KADAR ALAY EDİLİR!
2016 yılındaki organizasyon işleri teknik şartname ile belirlenen açıklıkta hazırlanmamış. Maltepe’de 2 büyük konser düzenlenmesi planlanmış ancak sanatçı belirtilmemiş, sanatçıların anket yolu ile belirleneceği duyurulmuş. Bu durum maliyeti doğrudan etkileyeceği için ihale şartnamesine aykırı. Büyük konser tanımı yapılmamış, işin maliyeti belirsiz kalmıştır. Sanatçının anket yolu ile belirlenmesi ciddi bir maliyetken bu durumun sözleşmede ne kadar tutacağı belirtilmemiş. İşi en ilginç tarafı ise anket sonucunda belirlenen sanatçıların müsait durumda olamaması durumunda müdürlüğün görüşü alınarak yeni bir isim belirlenmesi öngörülmüş. Bu durumda oldukça ciddi bir maliyet farkı ortaya çıkar. Örneğin ankette Tarkan çıktı. İsteyeceği fiyat 1 milyon lira, ancak Tarkan gelmedi yerine düğün salonundan 2 bin liraya sanatçı getirildi. Bu devasa fiyat farkı açıklanamıyor!..
GERÇEKLEŞMEYEN ETKİNLİĞE ÖDENEK
Sözleşmede; konserin ertelenmesi durumunda yüklenicinin ses sistemi kurulumunun giderlerinin yüzde 30’unun karşılanması öngörülüyor. Gerçekleşmeyen bir etkinliğin yükleniciye ödenmesi 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun kamu zararı maddesine göre aykırı. Bu nedenle ses düzeni kurulduğu halde gerçekleşmeyen konser var mıdır yok mudur? Sözleşme imzalandıktan sonra belediyece anket yapılmış mıdır? Bu sorular cevap arıyor.
İHALE ŞEFFAFLIĞINA AYKIRI DURUM
Yine Maltepe Diyalog Forumu organizasyonu da belirsizliklerle dolu. Teknik şartnamede içinde belediye başkanı, medya temsilcisi gibi en az 100 yabancının katılımı öngörülmüş. Ancak ABD’den gelecek katılımcı ile Azerbaycan’dan gelecek katılımcı arısında ciddi bir maliyet farkı vardır. Konaklama gibi oldukça yüklü bir maliyetin firmaya bırakılması ve buna ilişkin hiçbir belirleme yapılmaması ihale şeffaflığına aykırı bir durum.
TEKNİK ŞARTNAME RESMEN DELİNMİŞ!
Teknik şartnamede çalıştırılması düşünülen personelin 8 kişi olduğu görülüyor. Söz konusu personelin SGK girişlerinin yapılıp yapılmadığı ve Maltepe Belediyesi’nin SGK’ya bildirim yapıp yapmadığı da soru işareti. Söz konusu personel için meslek tanımı yapılmışsa da bu mesleklerin ispatı için mezuniyet belgelerinin ibraz edileceği belirtilmemiş. Yani eş dost ve akrabalarını çok rahat burada çalıştırma imkanı var.
CUMHURİYET SAVCILARINI GÖREVE ÇAĞIRIYORUZ
Kısaca ihaleye fesat karıştırmadan dolayısı ile menfaat temin eden gorevli kişiler, ayrıca bu nedenle suç hükmüne göre cezaladırılır. Bu durum gerek çalışan ifadesi ile gerekse kullanılan yazılım teknik incelemesi ile ortaya kolayca çıkabilmektedir. Maltepe Belediye Baskani Ali Kılıç'ın belediyeyi zarara uğrattığı açıkça görülüyor. Yapılacak incelemelerde ihaleye fesat karıştırdığı ortaya çıkacaktır. Bu nedenle kamuoyu adına; İçişleri Bakanlığı, İstanbul Valiligi, Maltepe Kaymakamlığı ve Cumhuriyet Başsavcılarını göreve çağırıyoruz...