20 milyonluk megakent İstanbul’da sıkça ağır vasıta, hafriyat kamyonu, beton mikseri gibi araçların neden olduğu feci kazalara şahit oluyoruz…İstanbullu her gün bu ağır vasıtaların meydana getirdiği trafik terörünü yaşıyor. En sol şeritte ilerleyen, trafik kaidelerine riayet etmeyen hafriyat kamyonları, geceleri topladığı çöpleri çöp toplama merkezlerine tam gaz götüren çöp arabaları ve betonu inşaata saatinde yetiştirmek için tüm kuralları alt üst eden beton mikserleri. Bunların yol açtıkları kazalarda ölümler sıklıkla meydana geliyor. Damperli araçlar trafikteki tehlikeli araçlar sınıfına giriyor. Bu sınıfta amfibi araçlar, çöp kamyonu, yol temizleme araçları, zırhlı nakil araçları, mikserli kamyon, vinçli kamyon, itfaiye aracı, ambulans, motorlu karavan gibi araçlar bulunuyor. Bu araçları kullanan sürücülerin de ehliyet dışında kullanacağı araca ve taşıyacağı yüke yönelik olarak özel sertifika eğitimlerinden geçmeleri ve sertifika almaları gerekiyor. Hafriyat kamyonlarının ve beton mikserlerinin neden olduğu kazaların önemli bir bölümü, bu araçların şoförlerin göremediği kör noktalarında gerçekleşmiş. Bu yüzden de kaza yapan şoförlerin hemen hepsi küçük sürelerle cezalandırılmış, önemli bir kısmı ise hiç ceza almamış. Yine insan ölümlü kazaların büyük bölümü kent içinde gerçekleşmiş. Hafriyat kamyonu ve beton mikserlerinin insanların sokaklardan çekildiği gece saatleri dışında şehre girmesi yasaklanmalıdır. İstanbul’da hafriyat kamyonları ile beton mikserlerinin sabah saat 06.00 ile 10.00 akşam saat 16.00 ile 22.00’da trafiğe çıkması yasak. Ancak kent içinde kalan inşaatlar nedeniyle kent içinde günün her saatinde hafriyat kamyonları ile beton mikserlerine rastlamak mümkün. Tüm bu örnekler bize göstermektedir ki; kentsel dönüşüm adı altında İstanbul kocaman bir şantiye sahası haline geldi. Plansız ve ranta dayalı yapılaşma politikasıyla birlikte, bu projeler kapsamında trafikte seyir halinde olan araçlara da hiçbir denetleme ve yaptırım uygulamayarak kazalara davetiye çıkarmakta. Damperli kamyonlar ve trans mikser kamyonları, ağırlıkları ve hızları nedeniyle çok yüksek kinetik enerjiye sahip araçlar. Hepsine ek olarak bu araçlar, 7/24 gece-gündüz sahip oldukları "Özel İzin" nedeniyle şehir merkezlerinde dolaşabilmekte ve yeterli bakım görmemekte. Oysa ki dünyanın farklı metropollerinde bu konuya ilişkin önlemler alınmakta ve ağır tonajlı araçların şehir merkezine girmesi yasaklanmakta ya da belirli kriterler koyulmakta. Örneğin; Londra Belediyesi, tehlikeli buldukları damperli kamyon ve beton mikserlerinin 2020`ye kadar aşamalı olarak şehir merkezine girişini engelleyen ve bu araçları sahip oldukları güvenlik donanımları nedeniyle 1-5 yıldız arasında sınıflandıran bir karar almış. Darısı başımıza…