Genel Müdürlüğün daha küçük ve etkin bir yapıya
kavuşturulması, kamuoyundaki ?imajının iyileştirilmesi' amaçlanan çalışmayla,
merkez ve taşra teşkilatındaki bazı birimlerin kapatılması, kurumun gayrimenkul
değerleme, emlakçılık, haritacılık gibi alanlarda ise yetkisinin genişletilmesi
öngörülüyor.
Teknolojinin daha yoğun kullanılacağı yeni yapıda,
vatandaşların tapu işlemleri için taşınmazın kayıtlı bulunduğu tapu
müdürlüğünde işlem yapması zorunluluğu kaldırılacak. İşlemlerin ülkenin
herhangi bir yerindeki tapu müdürlüğünde yürütülebilmesi mümkün olacak.
Ayrıca, yurtdışındaki Türkler ve yabancı uyrukluların da
Türkiye'deki tapu ve kadastro işlemleri için yurda gelmelerine gerek
kalmayacak. İşlemlerin büyükelçilik kanalıyla gerçekleştirilebilmesi için tapu
çalışanı görevlendirilecek.
Genel Müdürlüğün yetki alanının genişletildiği taslakta,
taşınmaz değerlemesine ilişkin olarak kuruma yeni sorumluluk yüklenmesi
öngörüldü. Bu yolla, belediyelerin 4 yılda bir belirlediği emlak vergisine esas
oluşturan arsa ve arazi metrekare birim değerleri, kamulaştırma bedelleri gibi
konularda Genel Müdürlük görev üstlenecek. Konuya ilişkin esaslar, ikincil
düzenlemelerle belirlenecek.
Emlakçılık alanında da, faaliyetleri düzenleme, lisans verme
ve denetim konusunda kuruma yetki tanınacak. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
bu yetki çerçevesinde, Emlak Müşavirliği ile ilgili farklı bir yasa üzerinde de
çalışma yürütüyor.
Kurumun harita üretimiyle ilgili koordinasyon görevi üstlenmesi
de öngörüldü. Askeri haritalar hariç, tüm kurumların harita üretiminde
standardı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü belirleyecek ve her kurumun ayrı
ayrı harita hazırlaması yerine ortak kullanımı mümkün hale gelecek.
Taslakta, Genel Müdürlük bünyesindeki Tasarruf İşlemleri
Dairesi Başkanlığı, Fen Dairesi Başkanlığı ve Eğitim Dairesi Başkanlığının
kapatılması, Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığının kurulması öngörüldü.
Düzenlemeyle ayrıca, Türkiye'de tapu işlemi için taşınmazın
kayıtlı bulunduğu tapu müdürlüğüne gitme zorunluluğu kaldırılıyor. Taslakta
konuya ilişkin, ?tapu müdürlükleri, hak sahibinin talebi üzerine, kendi yetki
alanı dışında bulunan taşınmazlarla ilgili tapu işlemlerini, taşınmazın
bulunduğu tapu müdürlüğünden yetki almak ve kanunen bir engel olmadığını tespit
etmek suretiyle işlem yapmaya yetkilidir' hükmüne yer verildi.
Söz konusu uygulamayla, yılda ortalama 7 milyon tapu ve
kadastro işlemi gerçekleştirilen Türkiye'de hem zaman tasarrufu sağlanması hem
de vekalet masrafları ve seyahat giderlerinin önüne geçilerek, işlem
maliyetlerinin düşürülmesi amaçlanıyor.